Zbilansowanie diety wegańskiej

ZBILANSOWANIE DIETY WEGAŃSKIEJ

Dieta wegańska cieszy się coraz większą popularnością. Doceniają ją zarówno miłośnicy przyrody, którym leży na sercu dobro zwierząt, jak również zwolennicy zdrowego stylu życia, a także osoby pragnące zachować szczupłą sylwetkę. Wzrastające zainteresowanie weganizmem nie jest przypadkowe – dieta ta, właściwie skomponowana, pomaga zwalczać niektóre choroby cywilizacyjne, a także pozbyć się zbędnych kilogramów. Weganizm niejednokrotnie obejmuje nie tylko nasz sposób żywienia, ale także styl życia, jednakże, jak każda dieta, ma swoje wady i zalety, z którymi trzeba się liczyć. Przyjrzyjmy się zatem bliżej diecie wegańskiej, zarówno jej mocnym, jak i słabym stronom.

Weganizm określany jest często jako bardziej radykalna forma wegetarianizmu i zakłada rezygnację z mięsa oraz wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego (jaja, nabiał, owoce morza, miód, żelatyna). Sama nazwa pojawiła się po raz pierwszy w 1944 r. i powstała najprawdopodobniej w wyniku skrócenia słowa „wegetarianizm”. Weganizm uznawany jest powszechnie za dietę lekkostrawną, która nie powoduje uczucia przejedzenia. Jej podstawę stanowi 5 rodzajów produktów pochodzenia roślinnego: pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce, warzywa, rośliny strączkowe, a także orzechy, pestki oraz nasiona. Uzupełnieniem diety są grzyby, rośliny oleiste, algi, zamienniki tradycyjnego mleka i sera, cukier, miód (w zależności od tego, czy uznajemy go za produkt pochodzenia zwierzęcego, czy też nie), kawa i herbata. Zgodnie z założeniami diety wegańskiej spożywane produkty powinny być naturalne, najlepiej surowe, a przynajmniej jak najmniej przetworzone, gdyż dzięki temu zachowują więcej cennych wartości odżywczych.Zbilansowanie diety wegańskiej

Dieta wegańska dostarcza naszemu organizmowi wielu cennych składników odżywczych, zwłaszcza węglowodanów złożonych, witamin (głównie A i C), błonnika, a także antyoksydantów. Jednocześnie zawiera niską ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. Przeprowadzone badania naukowe wykazały, że taki sposób żywienia wyraźnie zmniejsza występowanie niektórych schorzeń, w tym otyłości, cukrzycy typu II, chorób układu krążenia, takich jak nadciśnienie tętnicze czy miażdżyca, kamicy żółciowej, zmian nowotworowych (szczególnie okrężnicy, sutka, jajników), chorób układu pokarmowego, moczowego, a także próchnicy.

Należy jednak pamiętać, że weganizm, jak każda inna dieta, musi być wprowadzany w sposób przemyślany. Przede wszystkim, przed podjęciem radykalnych zmian w sposobie żywienia warto skonsultować je z lekarzem, by wykluczyć ewentualne przeciwwskazania, może też okazać się, że konieczne będzie wprowadzenie dodatkowej suplementacji niektórych składników odżywczych. Dieta wegańska powinna być ponadto odpowiednio zbilansowana i urozmaicona, w przeciwnym razie można doprowadzić do niedoborów ważnych składników odżywczych, to zaś w konsekwencji może powodować występowanie różnych schorzeń.  Wprowadzając nową dietę warto poszerzać wiedzę na temat produktów, które dostarczą naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Ewentualne niedobory witamin B12 i D (szczególnie w okresie jesienno-zimowym) z powodzeniem uzupełnią suplementy diety, dobrym źródłem jest również mleko sojowe. Często mówi się także o narażeniu wegan na niedobory takich składników, jak białko, tłuszcze, wapń, czy żelazo, których głównego źródła upatruje się w produktach pochodzenia zwierzęcego. Okazuje się jednak, że również wiele produktów roślinnych zawiera wyżej wymienione składniki i to w formie łatwo przyswajalnej. Źródłem białka są rośliny strączkowe, produkty zbożowe, czy nasiona, żelaza natomiast – fasola biała, brokuł, brukselka, jarmuż, orzechy laskowe, a także pietruszka. By dostarczyć organizmowi wapń warto z kolei sięgać po rośliny strączkowe, zielone warzywa liściaste, figi, algi, sezam, czy orzechy.

Dieta wegańska uważana jest powszechnie za skomplikowaną, co częściowo jest prawdą, biorąc pod uwagę ograniczenia w kwestii rodzaju spożywanych produktów, jak również sposobu ich przyrządzania. Weganizm zakłada bowiem dostarczanie organizmowi pożywienia jak najmniej przetworzonego, co jest związane z utratą wartości odżywczych podczas obróbki termicznej. Jeśli decydujemy się na przetwarzanie produktów, powinny być one gotowane czy duszone, a nie np. smażone. Istotne są również dotychczasowe nawyki żywieniowe, dlatego jeśli wcześniej nasz jadłospis zawierał duże ilości mięsa bądź słodyczy, warto zdecydować się na stopniowe eliminowanie tych produktów i wprowadzanie diety wegańskiej. Nie będzie ona jednak efektywna jeśli nie będziemy poszerzać naszej wiedzy na temat zdrowego odżywiania i prawidłowego komponowania posiłków. Biorąc jednak pod uwagę wszystkie pozytywne aspekty diety wegańskiej, zarówno prozdrowotne, jak i proekologiczne - dla wielu osób stanowiące czynnik decydujący, warto spróbować ją wprowadzać, a przy okazji korzystać z rad dietetyków, którzy pomogą nam ułożyć jadłospis, odpowiadający naszym indywidualnym wymaganiom.

Sprawdź produkty diety wegańskiej

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii
Uwaga!
* pola wymagane Dodaj opinię