SŁODKA ALTERNATYWA – 4 SŁODZIKI ZDROWSZE OD BIAŁEGO CUKRU

Alternatywa dla białego cukruBiały, sklepowy cukier zwyczajowo nazywa się – zaraz obok soli – „białą śmiercią”. Nie bez powodu przylgnęła do niego ta nazwa – jeśli spojrzeć na skład chemiczny cząsteczki cukru rafinowanego, w całości jest ona węglowodanem prostym (99,80g/100g produktu), pozbawionym jakichkolwiek dodatkowych składników odżywczych czy minerałów. Cukier jest też bardzo kaloryczny - 100g produktu dostarcza ok. 405 kcal (1 łyżeczka cukru to ok. 20 kcal tzw. „pustych kalorii”). Spożywanie go w nadmiarze przyczynia się do licznych problemów zdrowotnych (jak chociażby próchnica czy otyłość) - za eliminacją cukru z diety przemawiają zatem nie tylko względy estetyczne (jak smukła sylwetka), ale przede wszystkim zdrowotne. Nie umiesz zrezygnować ze smaku słodkiej herbaty? Przedstawiamy 4 alternatywy dla cukru, które pomogą w walce z odstawianiem „słodkiego zabójcy”:

1.    Ksylitol
Inaczej cukier brzozowy, pozyskiwany właśnie z kory brzozy (w dużym uproszczeniu). Ksylitol jest doskonałą alternatywą białego cukru nie tylko dlatego, że jest od niego o wiele mniej kaloryczny – posiada wiele dobroczynnych dla naszego organizmu walorów. Jakich? Przede wszystkim jego indeks glikemiczny jest znacznie niższy (bo aż 14 razy!) w porównaniu z indeksem glikemicznym cukru. Wolno się metabolizuje i nie powoduje nagłych skoków insuliny. Oznacza to, że cukier brzozowy jest przyjazny dla diabetyków. Inne jego właściwości odzwierciedlają się w przywracaniu naturalnego pH w jamie ustanej, a także zapobieganiu próchnicy. Co więcej, ksylitol ma właściwości antybakteryjne, a dodatkowo wchłania wapń w jelitach, chroniąc przed osteoporozą. W porównaniu z cukrem jest więc znacznie lepszym produktem spożywczym. Należy jedynie uważać z dawkowaniem ksylitolu, gdyż większe ilości tego cukru mogą działać przeczyszczająco. 
2.    Stewia
Innego rodzaju alternatywą dla cukru jest popularna już od jakiegoś czasu stewia. Podobnie jak ksylitom, stewia nie podnosi poziomu cukru we krwi. Nie bierze także udziału w odkładaniu się tkanki tłuszczowej, co czyni ją sprzymierzeńcem w walce ze zbędnymi kaloriami. Sama w sobie również jest niskokaloryczna.
3.    Miód
Miód jest bardzo wartościowym środkiem spożywczym. Jako substancja słodząca, nie tylko jest słodki, ale zawiera mnóstwo wartości odżywczych i witamin. Właściwości miodu (np. antybakteryjne, wspierające gojenie się ran, wzmacniające serce itp.) w dużej mierze zależą od jego rodzaju, jednak co do zasady miód jest bogaty w: wit. A i C,  witaminy z grupy B (B1, B2, B6, B12), potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo czy kwas foliowy. W porównaniu do ksylitolu czy stewii , miód jest kaloryczny, dlatego należy uważać z jego nadmiernym spożyciem.
4.    Syropy
Mają różne konsystencje i podobnie jak miód, odmienne właściwości uzależnione od rodzaju syropu. Wszystkie jednak są zazwyczaj mniej kaloryczne niż cukier czy miód. Świetnie sprawdzają się jako sosy do naleśników czy polewy do śniadaniowej owsianki. Może je z łatwością wykorzystać zarówno do zdrowych deserów, jak i do ciast. Najpopularniejsze to klonowy (bogaty w witaminy z grupy B, sole mineralne, kwas foliowy), z agawy (zawiera sporo inuliny, naturalnego probiotyku) czy daktylowy (poza cukrami zawiera też białka, tłuszcze, witaminy z grupy B, żelazo i fosfor). 
 

Słodkie zdrowie
Nasza lista jest subiektywna i praktyczna. Nie podeszliśmy do niej naukowo, by uniknąć wdawania się w szczegóły jaki skład chemiczny ma ksylitol czy jak wytwarza się syropy. O tym możecie znaleść informacje na wielu interentowych stronach (tylko szukajcie tych naprawdę profesjonalnie opracowanych). Miała pokazać 4 zdrowsze od białego cukru, sposoby na nadawanie potrwawom słodkiego smaku, choć za pewno każdy z was ma swoje ukochane sposby by zdrowo osłodzić sobie życie. 

Przyzwyczajenie do słodkiej herbaty czy deseru po obiedzie nie musi stać na Twojej drodze do zdrowego odżywiania. Poza białym, rafinowanym cukrem masz do wyboru jeszcze szereg innych substancji, których słodycz to tylko jedna z licznych właściwości i to wcale nie najbardziej korzystna dla organizmu (choć dla kubków smakowych na pewno tak!). Herbatę lepiej posłódź więc miodem, do ciasta dodaj stewii, owocowy deser polej syropem klonowym, a biały cukier – zostaw jako odległe wspomnienie w zakamarkach pamięci:)

A tu dla ułatwienia proukty, które w twojej kuchni mogą z powodzeniem zastąpić biały cukier SPRAWDZAM

 

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii
Uwaga!
* pola wymagane Dodaj opinię