Odkwaszanie organizmu

ODKWASZENIE ORGANIZMU

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób zmaga się z dolegliwościami i schorzeniami, wynikającymi z zachwiania równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Do najczęstszych objawów zakwaszenia należą: spadek energii, złe samopoczucie, nerwowość, apatia, bóle głowy, brak koncentracji, zaburzenia trawienia, osłabienie włosów, paznokci oraz skóry, wypryski, bóle stawów i mięśni, jak również spadek odporności, z którym wiąże się większa podatność na infekcje. Bardzo często można również zaobserwować brak oczekiwanych efektów diety odchudzającej. Długotrwałe zakwaszenie organizmu może prowadzić do powstawania chorób przewlekłych, jak np. cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, czy zmiany nowotworowe.

Równowaga kwasowo-zasadowa organizmu jest ściśle związana ze stosunkiem kationów i anionów w płynach ustrojowych, które odpowiadają za utrzymanie odpowiedniego pH we krwi, a co za tym idzie, regulowanie prawidłowego funkcjonowania wszystkich organów. Z zakwaszeniem organizmu mamy do czynienia gdy dostarczamy mu zbyt wiele produktów o odczynie kwasowym, który nie może zostać zneutralizowany. Oprócz niewłaściwie skomponowanej diety, do głównych przyczyn, prowadzących do zachwiania równowagi kwasowo-zasadowej organizmu należą szybkie tempo życia, stres, brak regularnej aktywności fizycznej, używki w postaci alkoholu, kawy i papierosów, odwodnienie, a także niektóre leki.

Jak rozpoznać, czy nasz organizm jest zakwaszony? Przede wszystkim, warto zwrócić uwagę, czy w naszym przypadku występują któreś z wyżej wymienionych symptomów. Pomocne mogą być również badania krwi i moczu – jeśli wyniki są prawidłowe, bardzo możliwe, że nasze dolegliwości są wywołane zachwianiem równowagi kwasowo-zasadowej. Niezwykle istotne jest również przeanalizowanie naszego codziennego jadłospisu pod kątem ilości spożywanych produktów o odczynie kwasowym. Prawidłowo zbilansowana dieta zakłada zachowanie proporcji 80% produktów alkalizujących (zasadotwórczych) i 20% zakwaszających. Do najważniejszych produktów o odczynie kwasowym należą mięso oraz wędliny, szczególnie wieprzowina i wołowina, słodycze, pieczywo, makarony, ryż, żółty ser, jaja, kawa, herbata, alkohol, napoje gazowane, chrupki, soki owocowe.

W procesie odkwaszania organizmu niezwykle istotną rolę odgrywa przede wszystkim odpowiedni sposób żywienia. Należy ograniczać spożywanie produktów zakwaszających, częściej natomiast sięgać po te o odczynie zasadowym, bogate w wapń, sód, potas i magnez. Do takich produktów należą m. in.: kasza jaglana, kasza gryczana, mleko sojowe, zakwas buraczany, naturalny, nieprzetworzony miód, oliwa z oliwek, oleje roślinne (lniany, z wiesiołka, pestek dyni), orzechy, świeże owoce i warzywa (zwłaszcza cukinia, buraki, brokuły, szpinak, pomidory, cytrusy truskawki, arbuzy, grejpfrut, kiwi, banany), zielona herbata oraz kawa zbożowa. Posiłki powinny być spożywane w niewielkich ilościach, za to często, regularnie i przede wszystkim powoli. Pamiętajmy także o odpowiednim nawadnianiu organizmu, któremu należy dostarczać ok. 2,5l płynów dziennie, w postaci wody mineralnej, a także naparów ziołowych. Warto również zaczynać dzień od wypicia szklanki ciepłej wody z dodatkiem cytryny, która działa alkalizująco, a ponadto reguluje metabolizm i wzmacnia naszą odporność.

Choć prawidłowo skomponowana dieta odgrywa niezwykle istotną rolę w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, nie jest ona czynnikiem jedynym, gdyż proces odkwaszania niejednokrotnie wymaga od nas też zmiany dotychczasowych nawyków i stylu życia. Pamiętajmy więc, by oprócz stosowania właściwej diety, zadbać również o nasz komfort psychiczny, ograniczyć stres i używki, postarać się dostarczać naszemu organizmowi odpowiednią ilość snu, ale także ruchu i w miarę możliwości zwolnić nieco tempo życia.

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii
Uwaga!
* pola wymagane Dodaj opinię