Czy miód jest kaloryczny?

Walory zdrowotne i smakowe miodu są znane ludziom już od wieków. W czasach antycznych przypisywano mu przede wszystkim właściwości wzmacniające organizm – miał dodawać siły i zapewniać długowieczność (wg tradycji słynny starożytny medyk Hipokrates miał dożyć 111 lat właśnie dzięki spożywaniu dużej ilości miodu). Ceniony był również ze względu na swoje działanie upiększające, które znajduje zastosowanie w przemyśle kosmetycznym po dziś dzień. Miód bardzo często stosujemy też w kuchni jako zamiennik białego cukru. Warto więc przyjrzeć się obu produktom i porównać je pod względem zawartości cukru, wagi i wartości energetycznej. 

Czy miód jest kaloryczny?

Zarówno miód, jak i cukier zawierają glukozę i fruktozę, które w tym ostatnim połączone są wiązanie chemicznym, tworzącym sacharozę. Zawartość fruktozy w miodzie jest większa, przez co jest on słodszy od cukru, a co za tym idzie, używamy go mniej. Dużo wyższy jest również ciężar właściwy miodu - 1 łyżeczka to 12g, podczas gdy 1 łyżeczka białego cukru waży 5g.
    Biały cukier zawiera ponadto mniej kalorii niż miód – 1 łyżeczka cukru to ok. 16 kcal, podczas gdy 1 łyżeczka miodu zawiera prawie 23 kcal, co stanowi ok. 2% dziennego zapotrzebowania energetycznego dla kobiety, które wynosi 2000 kcal. Osoby stosujące dietę redukującą powinny zatem pamiętać, że już kilka łyżeczek miodu dziennie powoduje dodatni bilans energetyczny. Dla przykładu, by spalić 12 g miodu osoba ważąca 70 kg powinna przez 4 min. jeździć na rowerze, biegać truchtem przez 6 min. lub spacerować przez 7 min. 
    Miód ma jednak zdecydowaną przewagę nad cukrem. Choć zawiera on więcej kalorii, nie są to – jak w przypadku cukru stołowego – „puste kalorie”. Ponadto cukier jest dużo bardziej przetworzony chemicznie. Wreszcie miód oprócz węglowodanów prostych zawiera również inne, niezwykle cenne substancje odżywcze: witaminy A, B1, B2, B6, B12, i C, pierwiastki, takie jak potas, chlor, magnez, fosfor, żelazo, wapń, molibden, mangan i kobalt, kwas foliowy oraz pantotenowy, a także olejki eteryczne. W miodzie występują ponadto enzymy wytwarzane przez pszczoły: lizozym, inhibina oraz apidycyna. Wykazują one działanie podobne do antybiotyków i pomagają zwalczać bakterie oraz grzyby. Nie zapominajmy jednak, że wymienione substancje odżywcze zawiera jedynie miód ekologiczny, naturalny - miód sztuczny nie posiada bowiem żadnych wartościowych składników. Warto o tym pamiętać dokonując zakupu miodu.
    Dla osób chcących pozbyć się zbędnych kilogramów miód nie jest najlepszym zamiennikiem cukru – jego waga jest znacznie wyższa, podobnie jak wartość energetyczna. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że miód podobnie jak cukier powoduje podwyższenie poziomu glukozy we krwi, dlatego też nie powinien być spożywany w większych ilościach przez osoby chorujące na cukrzycę. Z drugiej jednak strony naturalny miód jest nieocenionym składnikiem codziennej diety, przede wszystkim z powodu swoich właściwości prozdrowotnych. Obniża on ciśnienie tętnicze krwi, wzmacnia serce, zapobiegając miażdżycy, łagodzi dolegliwości żołądkowe, a nawet pomaga leczyć wrzody (takie właściwości wykazuje szczególnie miód manuka). Podnosi też odporność organizmu i koncentrację, dlatego zaleca się spożywanie miodu osobom przemęczonym. To tylko niektóre przykłady zastosowania miodu w leczeniu różnych schorzeń i dolegliwości, możliwości jest znacznie więcej, tym bardziej, że do dziś nie przebadano wszystkich składników w nim zawartych. Warto więc wprowadzić go do naszej codziennej diety, pamiętając jednak, by robić to z umiarem.

Miody i produkty pszczele.

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii
Uwaga!
* pola wymagane Dodaj opinię